facebookPixel Sala de Premsa - Gremi del Cafè, torradors de Catalunya
Gremi del Cafè, torradors de Catalunya

Els torradors de cafè preocupats per l’alça dels preus del cafè verd i de les principals matèries primeres

La mala collita de cafè als països productors ha generat notables increments de preu.

L’elevat preu del transport en vaixells dels ports d’origen afecta el cost i retarda el lliurament de les importacions de cafè.

El sucre com a primera matèria, s’uneix als increments de preu en determinades matèries primeres (cartó, paper, alumini, etc.) i als elevats costos de l’energia, principalment del gas, indispensable per torrar el cafè.

Alguns torradors han intentat repercutir el mínim possible el preu al client i aquest al consumidor, però temen que des de les cafeteries multinacionals fins a les cafeteries locals no tindran cap més remei que pujar el preu de la tassa de cafè al consumidor.

 

Els torradors de cafè de Catalunya, reunits entorn del Gremi del Cafè, han fet arribar al mercat la seva preocupació per la situació econòmica que està provocant l’elevat increment de preus de les matèries primeres que afecten sector del cafè, i a les altres pujades de preu de molts sectors que els són proveïdors de productes i serveis.

Xavier de Erausquinpresident del Gremi del Cafè, i director de BRACAFÉ, Café de Brasil, comenta que: “les autoritats brasileres projecten la collita d’aràbiga més baixa en dotze anys”.

L’onada de fred i la sequera a Brasil amenaça la producció de cafè per als pròxims dos anys. El mes de juliol ha estat un mes estrany per un dels principals productors de cafè. El fred acompanyat de neu, i una sequera extrema estan provocant que la collita del 2022 no pugui recuperar els estocs.

El Brasil és el principal productor de cafè del món, i representa al voltant del 35% de la collita mundial. El volum de producció fluctua regularment entre anys “actius” i “inactius”, i en general això no és suficient per a afectar en gran manera els preus perquè els productors mitiguen els seus riscos mitjançant la gestió d’existències i la cobertura de preus utilitzant el mercat de futurs de cafè.

Erausquin afirma que, també Vietnam, un dels grans productors mundials de cafè, de la varietat robusta principalment, ha baixat molt la collita a causa de les escasses pluges a inicis de la temporada, i a les precipitacions per sota de la mitjana en algunes de les principals zones productores.

Pel que fa al cafè de Colòmbia, Colòmbia, els futurs de cafè aràbiga han arribat al seu màxim des d’octubre del 2014. Aquesta pujada de preus es produeix en un context de dèficit d’oferta prevista per l’actual any cafeter. Els problemes logístics, els problemes de transport i la menor disponibilitat de cafè al mercat en són la principal causa. Segons Reuters, aquest any els cafeters de Colòmbia en el seu conjunt han aportat al mercat un milió de sacs de cafè de menys respecte el 2020.

 

El transport, un problema afegit.

D’acord amb el grup Intimex i Simexco Daklak, dues grans companyies de transport marítim, els enviaments des de Vietnam estan disminuint a causa de la pandèmia del coronavirus, la important escassetat de contenidors i l’esgotament d’existències dels agricultors.

“Els agricultors diuen que s’han quedat sense gra. No hem comprat ni venut gram durant més d’un mes”, declara Do Ha Nam, president del grup Intimex. A conseqüència d’aquesta crisi en les plantacions vietnamites, unida a les recents gelades al Brasil, els preus de grans de tipus aràbiga han aconseguit el seu màxim des de 2014. Aquest mes el cost d’aràbiga va augmentar un 25% mentre que el de robusta va aconseguir un 13%.

“Els alts costos de transportar han dissuadit als importadors de comprar grans a Vietnam. No tenim nous contractes per a comprar gra als agricultors”, adverteix Van Hong Anh, director executiu de Quang Minh Coffee Trading. L’enviament d’un contenidor de Vietnam a Europa ha arribat a costar més de 10.000 dòlars, xifra que ha augmentat set vegades en un any. Com a conseqüència, Anh estima que les exportacions de la seva empresa disminuiran un 20%.

 

El sucre també puja de preu

El sucre, una de les matèries primeres més importants en el sector del cafè també bat rècords de preus a l’alça.

A tall d’exemple: L’índex de preus del sucre de la FAO va registrar al setembre una mitjana de 121,2 punts, això és, 0,6 punts (un 0,5%) més que a l’agost i 42,2 punts (un 53,5%) per sobre del valor registrat en el mateix mes de l’any passat.

Les preocupacions sobre la reducció de la producció al Brasil, l’exportador més gran de sucre del món, a causa de les prolongades condicions meteorològiques de sequera i a les gelades, van continuar impulsant l’augment dels preus mundials del sucre. A més, l’augment dels preus de l’etanol va fomentar un major ús de la canya de sucre per a la producció d’etanol al Brasil. No obstant això, la pressió a l’alça dels preus es va veure limitada per la desacceleració de la demanda mundial de sucre per a la importació i les bones perspectives de producció dels principals exportadors, com l’Índia i Tailàndia.

 

Increment de preus de l’energia i de les matèries primeres.

A banda de la puja de les matèries primeres, el Gremi del Cafè mostra la seva gran preocupació per l’incontrolat increment del preu de l’electricitat i del gas. Cal entendre que el cafè es compra verd i es torra a Catalunya com un producte de km 0. L’energia pel torrat es consumeix a Catalunya i el seu preu repercuteix directament en el cost del torrador. Si els costos industrials continuen creixent, els torradors es veuran abocats a incrementar el preu del cafè i de retruc afectarà el consumidor.

Així mateix, el Gremi està analitzant l’increment de preu d’algunes matèries primeres com el cartó, el paper, l’alumini i altres productes d’ús industrial. L’elevat preu del transport en les importacions i la poca protecció de la Unió Europea i de l’Estat preocupen els industrials que es veuen impotents davant d’una alça continuada de preus.

És per tots els motius exposats que el Gremi del Cafè, Torradors de Catalunya, exigeixen a les administracions que prenguin part en el problema i busquin solucions que frenin l’increment de preus de l’energia, del transport i de les matèries primeres que afecten a tots els industrials de Catalunya.

 

 

Per a més informació

info@gremicafe.cat

 

Contacte premsa:

anna@tgd.cat

Material del comunicat

Fotos:

Xavier de Erausquin, de BRACAFÉ, nou president del Gremi del Cafè de Catalunya

Xavier de Erausquin, de BRACAFÉ, nou president del Gremi del Cafè de Catalunya. 

L’Assemblea del Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya va aprovar la candidatura presentada per Xavier de Erausquin, de Bracafé, pels pròxims dos anys davant del Gremi. 

Xavier de Erausquin relleva a Lluís Saula que ho ha estat els darrers dos anys.

L’Assemblea manifesta la seva preocupació per la lenta remuntada de les vendes del sector, després de mesos de baixa o nul·la activat de la restauració a Catalunya.

El Gremi del Cafè reclama a la Generalitat que els bars, restaurants i locals d’oci nocturn recuperin l’aforament i els horaris que precisen per treballar i guanyar-se la vida.

 

Barcelona, 31 de maig de 2021. El passat dilluns es va celebrar a Barcelona l’Assemblea Ordinària del Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya, Gremi del Cafè presidida per Lluís Saula, president de l’entitat. Durant l’acte es van repassar les activitats del Gremi corresponents als exercicis 2019 i 2020, es va aprovar el pla d’accions pel 2021 i diversos punts de l’ordre del dia que incloïa una modificació dels estatuts de l’entitat. També es va aprovar la continuïtat del grup de compra agregada d’energia del Gremi del Cafè, i avançar en els projectes d’economia circular que estan en estudi.

En el punt corresponent de l’ordre del dia es va procedir a la votació i elecció del nou president i de la Junta Directiva que l’acompanyarà en els pròxims dos anys. L’acte de presa de possessió el va presidir Lluís Saula, president sortint.

La junta està composta per:

  • President: Xavier de Erausquin de GERMAN DE ERAUSQUIN,SA – BRACAFÉ
  • Vicepresident: Francesc Vitoria de CAFÈS VITÒRIA, SL
  • Secretari: Carlos Gótor de INCAFHISA/CAFÉS BOU
  • Tresorer: Julián Marcilla de AGRÍCOLA MARCILLA, SL-DIBARCAFÉ-
  • Vocal: Ramon Novell de CAFÈSNOVELL, SA
  • Vocal: Ramon Batalla de CAFÈS BATALLA 2000,SL
  • Vocal: Antoni Riera de CAFÈS TUPINAMBA,SA
  • Vocal: Joan Gener de CAFÈS GENER, SL
  • Vocal: Raül Pont de CAFÈS PONT
  • Vocal: Beatriz Mesas de CAFÈS CIANO
  • Vocal: Lluís Saula de CAFÈS SAULA, SA

Així mateix es va posar de manifest el malestar del sector a causa de la pandèmia del Covid-19 que ha aturat l’activitat de l’hostaleria i de la restauració, principals clients de les empreses torradores de cafè. A conseqüència de les decisions sanitàries, les empreses del Gremi han vist minvades les seves vendes, i obligats a mantenir una bona part de la plantilla en ERTO.

Per unanimitat es va acordar fer un prec des del Gremi del Cafè al Govern de la Generalitat de Catalunya, amb la finalitat que els bars, restaurants i locals d’oci nocturn recuperin l’aforament i els horaris que precisen per treballar i guanyar-se la vida.

En aquest sentit, el nou president del Gremi del Cafè, Xavier de Erausquin va manifestar: “Desitgem, URGENTMENT, formar part d’una nova normalitat en la nostra feina, de poder gaudir, amb totes les precaucions necessàries, d’un cafè de proximitat als llocs habituals. Tenim ganes de poder oferir el nostre millor cafè, acabat de torrar; tenim ganes de tornar a vendre cafè.”

Entre altres temes, es van presentar els resultats de la campanya publicitària La Botiga de Cafè més Gran de Catalunya i es va aprovar la continuïtat de la campanya cara al 2021.

 

Per a més informació sobre el Gremi del Cafè visiteu: https://gremicafe.cat/

Contacte premsa: mar@tgd.cat

Contacte Gremi: info@gremicafe.cat

Material del comunicat

Fotos:

Amb ganes de tornar a vendre cafè

Les empreses del Gremi del Cafè, Torradors de Catalunya, som part activa i implicada en el sector de l’hostaleria, per aquest motiu ens sumem a les reclamacions del sector i demanem al Govern, que els bars i restaurants recuperin l’horari continu, com a mínim fins a les 21.30 h, a partir del dilluns 1 de març.

Barcelona, 25 de febrer de 2021. Les empreses del Gremi del Cafè, Torradors de Catalunya, som part activa i implicada en el sector de l’hostaleria, en general i en el de la restauració en particular. El cafè forma part de la nostra gastronomia, de la nostra cultura i de les nostres tradicions. Anar a prendre cafè, o fer un cafè, és fonamental per a moltes persones. És per aquest motiu que ens sumem a totes les reivindicacions que es fan des dels sectors de l’hostaleria i la restauració, amb la finalitat de recuperar horaris d’obertura dels establiments, i de tornar a una nova normalitat, que pugui garantir la marxa dels nostres negocis, com més aviat millor. Està demostrat que, gràcies a la motivació dels professionals i d’acord amb les mesures i precaucions recomanades, la restauració és un ESPAI SEGUR.

A causa de les regulacions per combatre la lluita de la COVID-19, la temporada serà llarga i difícil, tant per nosaltres, els torradors de cafè i els seus treballadors, com pels propietaris de cafeteries, bars i restaurants. Volem enviar un alè carregat d’ànims i esperança a totes les persones i empreses que cada dia lluiten per fer front a les despeses, conservar els negocis i els llocs de treball i estar a punt per seguir oferint el millor servei. Estem al costat de tots ells, del Gremi de la Restauració de Barcelona i de totes les altres organitzacions i associacions d’hostaleria i restauració del país.

Per tots aquests motius, des del Gremi del Cafè, reclamem al Govern, que els bars i restaurants recuperin l’horari continu, com a mínim fins a les 21.30h, a partir del dilluns 1 de març.

Desitgem formar part d’una nova normalitat en la nostra feina, de poder gaudir, amb totes les precaucions necessàries, d’un cafè de proximitat als llocs habituals.

Tenim ganes de poder oferir el nostre millor cafè; tenim ganes de tornar a vendre cafè.

Material del comunicat

Imatge gràfica:

Campanya “La botiga més gran de Catalunya”

El Gremi del Cafè, Torradors de Cafè de Catalunya, segueix amb campanya per tal d’augmentar la visibilitat dels torradors de cafè de Catalunya, sota el lema: “La Botiga de Cafè més gran de Catalunya.

La campanya dóna a conèixer tots els formats disponibles per comprar el cafè torrat a Catalunya. A la web del Gremi, s’hi trobarà tots els torradors que disposin de botiga electrònica per cada format, facilitant així la cerca dels usuaris segons la cafetera que tinguin.

Material de la campanya

Bànners digitals:
Bànners digitals:

Campanya “El Cafè Torrat a Catalunya, Cafè de Proximitat”

El Gremi del Cafè, Torradors de Cafè de Catalunya, inicia una nova campanya per tal de reivindicar el paper en la indústria catalana així com els beneficis de consumir productes de proximitat, sota el lema: Cafè torrat a Catalunya, cafè de proximitat”.

La campanya té com a principal objectiu posar de manifest la importància i els beneficis de consumir un producte de proximitat i donar a conèixer els diferents canals de venda al públic; botigues online, comandes per telèfon o correu electrònic i els establiments de venda al públic; botigues pròpies de les empreses del Gremi, hipermercats, supermercats, Cash & Carry, botigues d’alimentació, i botigues especialitzades en productes de proximitat.

Material de la campanya

Bànners digitals:
Bànners digitals:

Campanya ``El cafè, un plaer``

El Gremi del Cafè, torradors de Catalunya impulsa des del 2016 la campanya “El cafè, un plaer” amb l’únic objectiu de garantir la qualitat del cafè a les cafeteries de Catalunya. Tots els establiments que compren cafè 100% natural, torrat per un torrador associat al Gremi, gaudeixen d’un distintiu característic que n’acredita la qualitat.

És en aquests establiments on podràs assaborir el cafè que més desitgis en cada moment. Vols conèixer més coses del cafè? Pregunta-ho al teu establiment. T’ensenyaran, almenys, les vint maneres més habituals de prendre un bon cafè a Catalunya. Segur que hi trobes el que més t’agrada.

Material de la campanya

Distintiu d’establiment certificat pel Gremi del Cafè

Tipus de cafè a Catalunya

Recomanacions per demanar un bon cafè

Tipus de cafè a Catalunya

Recomanacions per demanar un bon cafè

Nota de premsa

Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya.
Barcelona, 29 de febrer de 2016

Campanya: el cafè un plaer
Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya

El Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya, amb la col·laboració de totes les empreses associades, ha posat en marxa una campanya publicitària, l’objectiu de la qual no és altre que el de fomentar el consum de cafè 100% natural, torrat a Catalunya, per les empreses associades al Gremi.

El cafè és un producte que es compra verd, en origen, als països productors situats entre els tròpics. Arriba a Europa, per diversos ports autoritzats, entre els quals es troba el Port de Barcelona. El cafè verd no es consumeix, es podria dir que no té cap gust. Totes les qualitats, sabors i aromes que li coneixem, vénen del torrat del cafè. El torrador és, per tant, l’expert en cafè, aquell que sap fer els millors blends, amb les diferents varietats i els diferents orígens; el que coneix el paladar més fi i el més exigent. El torrador de cafè és el que subministra els grans de cafè torrat als establiments d’hostaleria que, amb mans expertes el posaran en un molí preparat per moldre’l just abans de posar-lo a la cafetera per a fer un excel·lent espresso.

Per tot això podem dir que el cafè és un producte de proximitat. El cafè acabat de torrar i molt just abans de posar-lo a la cafetera és el més semblant a un producte de Km 0.

El cafè està de moda, moltes persones en parlen, coneixen orígens, saben més coses. La publicitat hi ha ajudat molt. Sabem que el millor cafè és el que és 100% natural, sense cap gra de cafè torrefacte.

Per tots aquests motius, les empreses, i per tant les marques de cafè, associades al Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya posen en marxa una campanya de publicitat orientada a promocionar els establiments que ofereixen als seus clients un cafè ben fet, de qualitat, 100% natural, acabat de torrar, per una empresa certificada per l’associació professional.

L’objectiu de la campanya pretén augmentar la qualitat del cafè que consumim;  fomentant el consum de cafè 100% natural, acabat de torrar, per un torrador expert, associat al Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya.

El cafè i les diferents formes de preparar-lo sedueixen, cada dia més, els consumidors, que cada dia són més exigents. Paraules com ristretto, capuccino, macchiato són tan populars com tallat, cafè amb gotes o cafè amb llet. Cal saber preparar-lo bé i servir-lo adequadament per seduir el client, amb la finalitat que torni cada dia al mateix establiment perquè és el lloc on li fan el millor cafè.

Per aquest motiu, el Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya, a través de les marques de cafè representades per les empreses agremiades identificarà els establiments que ofereixin el cafè 100% natural, acabat de torrar per un torrador certificat pel Gremi, amb una placa signada pel gremi de Torradors de Cafè de Catalunya amb l’eslògan: el cafè, un plaer.

Cada empresa decidirà quin establiment mereix aquest reconeixement, i li proposarà que s’adhereixi a la campanya. Els elements de la campanya són:

    1- Tríptic de la campanya: Tu i el cafè esteu de moda
El tríptic és un element adreçat als establiments. Se l’informa dels objectius de la campanya dels avantatges de ser client d’una empresa que forma part del Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya. Per motivar-los a fer un bon cafè, a tota hora, al tríptic hi figuren els cafès més consumits a Catalunya i els consells de com preparar-los. (PDF al web de la campanya)

    2- Placa: un cafè, un plaer (adreçat als consumidors)
És el distintiu que identifica l’establiment que ofereix el cafè 100% natural, acabat de torrar, per una empresa associada al Gremi. El distintiu serà vàlid durant l’any 2016, mentre el client complexi els requisits de la campanya. (PDF al web de la campanya)

    3- Cartell Tipus de Cafè a Catalunya (adreçat als consumidors)
La intenció del Gremi és intentar col·laborar en la normalització dels cafès a Catalunya, i aconsellar al barista com s’ha de preparar. i al consumidor de com s’han de demanar. Per això s’ha dissenyat un cartell amb els molts tipus de cafè més habituals a Catalunya amb una breu informació de com estan fets. Aquest cartell informa i motiva al consum de cafès diferents, molt ben elaborats.
(PDF al web de la campanya)

Paral·lelament, la campanya ha de servir perquè es parli de cafè. El Gremi com a motor de les marques, farà arribar als mitjans de comunicació tota la informació que necessitin per posar-se en contacte amb els torradors, o per parlar de cafè, com a producte gastronòmic i saludable.

En aquest sentit, el Gremi ha obert un web de campanya –que penja del propi web del Gremi: www.gremicafe.cat – on hi ha els PDF de la campanya i un enllaç a les pàgines web de les empreses agremiades, el material de campanya, informació, links i altres informacions d’interès.

Moltes gràcies per col·laborar en la campanya. Segur que entre tots podrem dir que fer un cafè, és un plaer.

Antoni Gros Manero
President del Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya

Informació de campanya:
TGD Comunicació – Josep M Rovira – jmrovira@tgd.cat

Informació del Gremi:
Lídia Sebastián – info@gremicafe.org – Tel. 93 496 45 07
Gremi de Torradors de Cafè de Catalunya – C/ Viladomat, 174, 5a – 08015 Barcelona